

Så snart det blir känt, att ditt företag har startat, kommer annonssäljarna att kasta sig över dig. Du kommer att få “jätteförmånliga” erbjudanden om att synas i alla tänkbara sammanhang; tidningar och tidskrifter, telefonkataloger av olika slag, webbkataloger m.m.. De flesta av dem läses inte av dina kunder, och en del ges inte ens ut.
Försäljarna kan vara påstridiga eller försåtligt övertalande. Även om du säger nej, kan de skicka en bekräftelse eller ett fakturaliknande “erbjudande”. Och de är ofta beredda att gå så långt, att de hotar med inkasso för att få dig att betala. Stå på dig. Det är NEJ som gäller!
Organisationen Svensk Handel publicerar en varningslista över kända skojarföretag och en rekommendation hur man hanterar situationen, när de tar kontakt. Läs den, och följ råden!
Det finns naturligtvis seriösa annonsförsäljare också och seriösa medier att annonsera i. Men också när de hör av sig måste du fundera över, om en annons just där är rätt marknadsföringsåtgärd för ditt företag.
Var letar dina kunder efter de produkter eller tjänster som du säljer? Fråga dem! Var annonserar dina kollegor? Försök ta reda på, om deras annonsering är effektiv! Och var snål. Snål och kreativ! Det brukar ofta finnas andra sätt än annonser (som nästan alltid måste upprepas flera gånger för att ge resultat) och plats i olika kataloger att få uppmärksamhet för ditt företag. Sätt som är mera personliga och därför effektivare. Tänk först – marknadsför sedan!