

Den viktigaste tillgången för alla företag är deras kunder! En viktig del i dina förberedelser är därför att skaffa dig en så bra bild som möjligt av, vilka som kan tänkas bli dina kunder. Alltså – för vilka passar din produkt eller tjänst allra bäst?
Det första du ska ta ställning till är, om dina blivande kunder är privatpersoner eller företag/företagare ? Det är ju normalt en väldig skillnad mellan en privatkunds behov och ett företags. Och det är naturligtvis också en väldigt stor skillnad mellan hur de olika kundgrupperna fattar beslut, om något ska köpas och av vem.
Om dina förväntade kunder är privatpersoner bör du fråga dig följande:
Finns dina kunder i ditt närområde eller långt borta? Passar din produkt/tjänst bäst för unga eller gamla, för kvinnor eller män, för ensamstående eller familjer? Och hur går det till, när dessa kunder ska bestämma sig för ett köp?
Om kunderna istället är företag, fråga istället så här:
Ska företagen använda dina produkter själva, ska de säljas vidare eller ska de rentav ingå som komponent i en mera komplicerad produkt, som kunden tillverkar? Hur går beslutsprocessen till? I företag är det oftast många inblandade i ett köp; de som ska använda produkten, inköpsavdelningen, ekonomiavdelningen, företagsledningen. Du måste för det mesta göra troligt för alla dessa, att det är din produkt de ska välja bland alla konkurrenters. Men vem ska du börja med att bearbeta?
Och kanske allra viktigast, antingen du ska sälja till privatpersoner eller företag – har du själv något gemensamt med dina blivande kunder, så att du ”förstår” dem och kan sätta dig in i, hur de tänker, och vilka argument som kan få dem att köpa just av dig? Det kan vara din bästa konkurrensfördel.
Lär alltså “känna” din kund, innan du ger dig ut för att leta efter henne/honom!